Logo-DAV-116x55px

Indoor climbing - safe!

10 DAV-Rules

Climbing involves risks! If you are not sufficiently familiar with the belay techniques, there is a danger of severe accidents. Educate yourself! In climbing courses and with experienced instructors you will obtain all necessary capabilities. If necessary, point out possible errors and dangers and stick to the climbing rules.

Climbing Via Ferrata - Safe and fair

10 DAV Recommendations

Climbing on fixed rope routes or vie ferrate is associated with risks. In case of insufficient preparation, defective equipment or inappropriate behavior there is a danger of falling! For climbing on fixed rope routes, the alpine clubs recommend prior training by qualified experts.

High-Altitude Alpine Tours - Safe and fair

10 DAV Recommendations

Mountaineering in high altitudes offers great chances to experience nature, a sense of community and adventures. The following recommendations serve to effectively face the manifold alpine dangers. In rock and ice climbing courses you may acquire practical basics, the necessary experience has to be gathered step by step.

Indoor climbing - fair behaviour

10 DAV Recommendations

In climbing gymns many people are around! Respect other climbers. If necessary, point out possible errors and dangers and stick to the climbing rules.

Mountain Biking - Safe and Fair

10 DAV Recommendations

Mountain biking - being a recreational outdoor sports activity - offers great chances for fitness, makes you experience nature and feel a sense of community. The following recommendations of the alpine clubs serve to make mountain biking safe, more nature-compatible and to reduce conflicts.

Hiking - Safe and fair

10 DAV Recommendations

As an outdoor sport hiking offers great benefits for health, sense of community and adventure. The following recommendations of the alpine clubs serve to make hiking as safe and enjoyable as possible.

Ski Touring - Safe and fair

10 DAV Recommendations

Ski tours, snowshoe and snowboard tours offer great chances for fitness, to experience nature and a sense of community. The following recommendations serve to effectively face the manifold alpine dangers in the mountains in winter. In training and avalanche courses you may acquire practical basics, the necessary experience has to be gathered step by step.

Notruf und Rettung in den Alpen

Alle wichtigen Rufnummern

Wer in den Bergen unterwegs ist, sollte wissen, welche Nummer man in Notsituationen und bei Unfällen wählt. Wir bieten hier eine Übersicht der europäischen Rettungsdienste. Europaweiter Notruf: 112   Unter der Nummer 112 können Menschen in Notsituationen in allen EU-Mitgliedsstaaten gebührenfrei anrufen, um die Notrufzentralen der Rettungsdienste, Feuerwehr oder Polizei zu erreichen. Auch alle Bergsportler*innen wählen unterwegs diese Nummer. Wenn das Handy keinen Empfang hat, kann man es abschalten und neustarten, dann statt der PIN die Nummer 112 eingeben. Zusätzlich zur 112 gibt es in verschiedenen Ländern und Regionen spezielle Bergrettungs-Notrufnummern. Damit erreicht man die jeweilige Bergrettung direkt und nicht über allgemeine Rettungsleitstellen.   Deutschland: Einheitlicher Notruf: 112 Bergwacht Österreich: Alpin-Notruf Bergrettungsdienst Österreich aus dem Inland: 140 Aus dem Ausland mit Vorwahl 0043-512 z.B. für Innsbruck Italien und Südtirol: Einheitlicher Notruf: 112 Bergrettung CNSAS Bergrettung Südtirol Bayern, Österreich und Südtirol: Notfall-App SOS-EU-ALP Schweiz: Alpine Rettung Schweiz und Rettungsflugwacht Rega mit SIM-Karte eines schweizerischen Netzbetreibers: 1414 Mit SIM-Karte eines nicht-schweizerischen Netzbetreibers: 0041-333-333 333 Rettungsorganisation KWRO für Rettungen im Kanton Wallis: 144 Rega-App alarmiert mit einem Wisch die Einsatzzentrale und sendet automatisch die Positionsdaten Frankreich: Zentraler Notruf aus dem Inland: 112 Rettungsleitstelle Chamonix (PGHM) mit SIM-Karte eines nicht-französischen Netzbetreibers oder aus dem Ausland: 0033-450-53 16 89 Liechtenstein Bergrettung aus dem Inland: 117 Slowenien: Einheitlicher Notruf: 112 Bergrettung

Bergbericht: Aktuelle Bedingungen & Tourentipps